origo-kvitfjell

Det er Alpinco, eier av både Hafjell og Kvitfjell Alpinanlegg, som utvikler Origo

Alpinco er en stor arbeidsgiver i Gudbrandsdalen, og sysselsetter over 350 personer gjennom vintersesongen, hvorav i overkant av 130 av dem er faste ansatte. De ansatte lever etter mottoet «den perfekte svingen».


Vi som drifter Kvitfjell

Vi tok en prat med Rune Smidesang, eiendomssjef i Alpinco, som ofte er å finne med ski på beina i Kvitfjell: 


Hva har vært Alpincos betydning for utviklingen av Kvitfjell?

“Det har vært en meget god utvikling av både Kvitfjell og Hafjell etter at Alpinco kom inn som eier av begge anleggene i 2012. Alpinco er i dag den nest største alpinaktøren i Norge. Vi er derfor så heldige at vi sitter på unik og nødvendig kompetanse, som sammen med de økonomiske musklene og kommersiell kunnskap er nøkkelen til å utvikle en bærekraftig destinasjon. Selskapet har investert mye i utvikling av alpin infrastruktur, fasiliteter og servicefunksjoner. I Kvitfjell har Alpinco blant annet stått for utviklingen av Varden, som er Kvitfjells tredje fjellside.”


Hva er Alpinco sin filosofi når Kvitfjell skal utvikles videre som en destinasjon?

“Alpin skikjøring med olympisk kvalitet! Utbyggingsprosjekter planlegges med ski in-ski out, både til alpinanlegget og til langrennsløypene. Ellers er høy kvalitet og hyggelig atmosfære svært viktig når vi utvikler serveringsstedene i bakken. Kvitfjell er forresten eneste destinasjon med terningkast 6 i DN sin alpinguide.”


Og hvordan jobber dere med en bærekraftig utvikling?

“Verne urørt natur, er et av våre 6 utvalgte bærekraftsmål i Alpinco. Ren luft, snø, utsikt og urørt natur er viktige verdier for oss, når vi skal utvikle Kvitfjell videre. Vi ønsker å utvikle Kvitfjell innover mot alpinbakkene og samtidig ta vare på urørt natur i omkringliggende arealer.”

Hva slags følelser har du selv for Kvitfjell?

“For oss som jobber i Kvitfjell blir dette en livsstil. Å kunne utvikle en destinasjon i slike flotte fjellområder som fyller fritida til gjestene våre med gode opplevelser, er spennende. Engasjementet for Kvitfjell er stort og det er mange som gjerne vil delta sammen med oss i å skape noe unikt og ekte i Kvitfjell.”


Og hva er det fineste med Origo?

“Origo er Kvitfjells indrefilet. Noen kaller tomten for Rådhusplassen. Her er det nærhet til alt fjellet og Kvitfjell har å by på, sommer og vinter. Jeg synes arkitektene har skapt et utrolig flott prosjekt med høy kvalitet, samtidig som det ivaretar fjellets særegenhet og atmosfære.”

Hva er planene for Origo og Kvitfjell i årene som kommer?

“Origo ligger inntil sentrumsområdet som vi kaller Skitorget mellom Vestsiden og Varden. På Skitorget ønsker vi å videreutvikle eksisterende servering, aktiviteter, service og handel. Her vil det komme flere serveringsmuligheter, og skiutleien og skiskoletilbudet skal videreutvikles. På sommerstid vil det komme flere tilbud knyttet til sykkel, tur, jakt og fiske. Men den viktigste attraksjonen er likevel skiproduktet og fjellet. Her byr vi på skikjøring med olympisk kvalitet, kombinert med roen i milevis av langrennsløyper, turstier og sykkeltraseer i flotte fjellområder.”

“Kvitfjell skal oppleves som en moderne destinasjon med høy kvalitet. Samtidig skal vi ta vare på fjellet, særegenhetene og den lokale identiteten.”


Odd Stensrud
Daglig leder, Alpinco

Vi skal alltid gi tilbake til fjellet

Som utbygger er Alpinco ekstra dedikert til å levere det aller beste produktet, både for skientusiasten og for naturen.

For entusiastene

“Utviklingen av skiproduktet i Kvitfjell har hele tiden stått i fokus, når vi har bygd destinasjonen,” forteller Stensrud. Alpincos kjernepublikum er nemlig skientusiastene som vet å verdsette god skikjøring og god kapasitet i både heiser og bakker.

Derfor er også skianleggene og infrastrukturen det aller første som planlegges og bygges.

“Med store investeringer i anlegg og infrastruktur blir Kvitfjell opplagt mer attraktivt når vi går i gang med nye eiendomsprosjekter. Kjøperne vet hva de får - og det er et skiprodukt på olympisk nivå,” understreker Stensrud.


Hvordan tar man vare på bærekraften når man utvikler slike store prosjekter?

“Å bygge arealeffektivt og sentrumsnært er bærekraftig i seg selv. Med Alpincos måte å drive utbygging reduseres trykket på utbygging i randsoner og innover i fjellet, og det blir minimalt med bilbruk internt i destinasjonen. Et annet viktig element for bærekraften er selvfølgelig energibruk, og vi velger bergvarme som kraftig reduserer energiforbruket, sammenlignet med tradisjonell oppvarming med strøm,” sier Stensrud.

Men det kanskje aller viktigste er at de urørte områdene rundt Kvitfjell, også skal forbli urørte for fremtidige brukere av fjellet.


En langsiktig masterplan

Kvitfjell utvikles etter en overordnet og tydelig masterplan:

“Skiproduktet og skientusiasten er den røde tråden i planen, der vi vektlegger å ligge i front når vi velger teknologiske løsninger på installasjonene. Og i denne planen er også utvikling av området mellom Vestsiden og Varden helt sentral”, forklarer Stensrud.

Her planlegges det et bredere tilbud av restauranter og servicetjenester, samt et godt helårstilbud.

“For alpinanlegget vil utviklingen av nye heiser og bakker fortsette, med hovedfokus på Vardensiden. Her er det godkjent større områder for ytterligere utvikling av et svært spennende fjellterreng,” avslutter Stensrud.

Godt planlagt. Godt gjennomført.

Om Alpinco

Alpinco AS er det norske eierselskapet som eier og driver Hafjell Alpinsenter, Kvitfjell Alpinanlegg, Hafjell Kvitfjell Booking og Gudbrandsgard Hotell. Selskapet ble grunnlagt i 2012 og har som visjon å gi skiglade mennesker opplevelsen av «Den perfekte svingen».


Se også